Методичний супровід педагогів в умовах формування інноваційного освітнього простору регіону.

Педагогічна діяльність, яка є
сплавом науки і мистецтва, 
за своїми компонентами завжди
передбачає творчість.
В Сухомлинський
Реалізація компетентнісного підходу в системі підвищення кваліфікації педагогічних працівників зумовила перегляд акцентів як у змісті, так і у формах навчання, що спрямовані на вдосконалення педагогічної майстерності.
Рівень професійної майстерності вчителя, керівника школи зумовлюється їх здатністю до творчо-пошукової роботи, ставленням до самоосвіти і саморозвитку, відкритістю до інновацій. В регіоні розроблена та успішно реалізується багаторівнева циклічна система неперервної освіти педагогічних працівників.
У змісті роботи районних методичних об’єднань, шкіл фахового росту і професійної майстерності, лабораторій, творчих груп переважають проблеми впровадження досягнень сучасної педагогічної науки і практики, інноваційних технологій навчання і виховання.
Зокрема, методичні об’єднання досліджували проблеми:
«Реалізація проектно-технологічної діяльності на уроках», (РМПК вчителів трудового навчання);
«Впровадження в практику елементів новітніх технологій навчання» (РМПК вчителів історії та основ правознавства);
«Творче використання особистісно орієнтованих технологій, інтерактивних методів навчання» (РМПК вчителів образотворчого мистецтва) та ін.
У спрямуванні творчих пошуків педагогів щодо вивчення і впровадження досягнень психолого-педагогічної науки та перспективного досвіду у навчально-виховний процес особлива увага приділяється творчим групам, які забезпечують розвиток творчої активності педагогічних кадрів, сприяють розвитку сучасного стилю педагогічного мислення, формуванню в них умінь самоаналізу, самовираження, самоствердження та саморозвитку власної професійної діяльності.
Протягом трьох останніх років ефективно і результативно працювали творчі групи вчителів української мови та літератури, світової літератури, початкових класів, працівників дошкільних навчальних закладів.
Серед нетрадиційних форм організації науково-методичної роботи з педагогічними кадрами широко запроваджуються інноваційні технології:
• технології педагогічного моделювання;
проектні технології;
• технології розв΄язання професійних задач стосовно конкретних ситуацій, перевірки правильності та ефективності розв΄язання і внесення необхідних корективів;
• технології проблемного навчання;
• технології, які розвивають рефлексивні дії;
• технології з розвитку нової культури;
• діагностичні технології;
• мультимедійні технології.
Використання у навчальному  процесі  педагогічного моделювання, дозволяє забезпечити більш високий рівень навчально-пошукової діяльності педагогічних працівників у системі науково-методичної роботи.
Найбільшої популярності набули ділові ігри, які проводились у різноманітних формах, таких, як прес-конференція, круглий стіл, проблемний семінар тощо.
Основним джерелом для вибору тем ділових ігор є найбільш актуальні проблеми професійної діяльності педагогів у світлі сучасних вимог та типові труднощі, що ускладнюють їх діяльність.
У структурі методичної роботи поряд із традиційними формами все більше утверджуються і нові: проблемні лабораторії, творчі групи, школи педагогічної майстерності, клуби творчої педагогіки та ін.
Прослідковується результативність науково-методичної роботи з розвитку інформаційної культури та ІКТ-компетентності педагогічних кадрів.
Активне впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в управлінську, науково-методичну діяльність, навчально-виховний процес забезпечує вільний доступ педагогічних працівників району до активного використання ними сучасних інформаційних технологій.
Як інформаційний центр, РМК здійснює:
-    оперативне інформаційне забезпечення освітньої діяльності навчальних закладів району;
-    довідково-бібліографічне забезпечення навчально-виховного процесу та консультування педагогічних працівників закладів освіти району;
-    методичне забезпечення діяльності шкільних бібліотек та координацію їх роботи щодо забезпечення закладів освіти підручниками, навчально-методичною літературою, навчальними програмами;
-    випуск і розповсюдження інформаційно-методичних вісників;
-    формування замовлень на видання підручників, навчально-методичних посібників та іншої навчально-методичної літератури, навчальних програм та забезпечення ними закладів освіти району;
-    підготовку картотек та банків педагогічної інформації;
-    інформаційне забезпечення районних педагогічних конференцій, семінарів, круглих столів, нарад педагогічних та керівних працівників закладів освіти району.
Сайт методичного кабінету ( наЗапоВікі) створює необмежене інформаційне поле, як для працівників РМК, так і для користувачів. У методичному кабінеті сформовано електронний інформаційний банк педагогічних інновацій, методичних рекомендацій. Також є банк даних, що містить:
· мережу освітніх установ;
· аналіз якісного і кількісного складу працівників РМК;
· аналіз якісного і кількісного складу керівних та педагогічних кадрів;
· дані про кількість дітей у закладах;
· дані про обдарованих дітей;
· картотеку педагогічного досвіду;
· дані про заклади, які впроваджують інноваційні технології;
· плани-графіки курсової підготовки, атестації педагогічних працівників;
· дані про науково-методичні теми (проблеми) шкіл району;
· планування РМК (річне, квартальне, місячне, тижневе).
РМК здійснює на високому рівні організаційно-методичне забезпечення апробації навчальної літератури, підручників: визначена опорна школа, щороку готується проект наказу «Про апробацію навчальної літератури», проводяться тематичні консультації для вчителів, які здійснюють апробацію підручників, епізодично вивчається результативність здійснення апробації підручників, готуються узагальнені матеріали з апробації підручників, електронних засобів навчання.
Поінформованості вчителів про досягнення психолого-педагогічної науки, ППД сприяє участь керівників ЗНЗ, членів методичного активу, вчителів у Всеукраїнських, обласних науково-практичних конференціях, семінарах, тренінгах, конкурсах.
У методичному кабінеті склалась система постійного консультування педагогічних працівників регіону. Організовані консультативні пункти з питань: «Створення системи управління закладом освіти», «Документування діяльності закладу освіти», «Упровадження нових державних стандартів у практику роботи закладів освіти», «Викладання навчальних предметів за новими навчальними програмами.
З метою розвитку творчого потенціалу педагогів щороку проводяться методична декада «Моє покликання – учитель» і панорама досвіду вчителів, які атестуються на встановлення (підтвердження) вищої кваліфікаційної категорії та педагогічних звань «старший учитель», «учитель-методист».
Найважливішим напрямком діяльності РМК є науково-методичне забезпечення трансформування педагогічних ідей, інноваційних технологій, педагогічного досвіду в практику роботи освітян району.
Вивчення педагогічного досвіду методисти розглядають як дослідницьку діяльність, що потребує спостереження педагогічного процесу, наукового осмислення проблеми досвіду, аналізу й порівняння результатів.
Науково-методична робота в опорних школах району являє собою цілісну систему, яка, ґрунтуючись на досягненнях науки і перспективному педагогічному досвіді, забезпечує неперервний інноваційний розвиток опорного закладу, його творчого потенціалу, формування професійної компетентності вчителів.
Наказом відділу освіти визначено 8 опорних навчальних закладів, які працюють над актуальними проблемами.
Основними напрямками їх діяльності є:
§ практичний показ оптимальних підходів, форм та методів реалізації визначених проблемних питань;
§ інформація про нові теоретичні матеріали та нормативні документи;
§ конструювання особистого досвіду на основі узагальнення способів розв’язання педагогічних проблем;
§ презентація і поширення перспективного педагогічного досвіду.
Творчий потенціал майстрів педагогічної праці, опорних шкіл РМК ефективно використовує при визначенні структури, змісту і форм методичної роботи з педагогічними кадрами.
На базі кожного опорного закладу створені й успішно функціонують районні постійно діючі методичні формування (творчі групи, лабораторії, школи професійної адаптації, педагогічної майстерності, перспективного досвіду, майстер-класи) та проводяться епізодичні методичні заходи для різних категорій педагогічних працівників.
Ефективною формою передачі педагогічного досвіду є майстер-класи. Їх проводять педагоги-професіонали, переможці конкурсів, які володіють інноваційним досвідом роботи, індивідуальним стилем педагогічної діяльності, досягли високих результатів у навчанні, розвитку, вихованні учнів.
Одним із провідних аспектів діяльності методичного кабінету є робота з молодими вчителями.
На відповідному рівні працює школа молодого вчителя «Становлення», слухачами якої є вчителі-початківці.
Школа працює над проблемою «Становлення особистості вчителя – основа розвитку освіти», її заняття зорієнтовані на здобуття практичних навичок; уміння застосовувати теоретичні знання, набуті у ВНЗ; засвоєння різних методів навчання, вивчення перспективного досвіду; використання сучасних засобів навчання; впровадження нетрадиційних форм і методів навчання і виховання.
Цікаво пройшли практикуми: «Основна документація вчителя, класного керівника», «Як вести класний журнал?», «Оцінювання навчальних досягнень учнів: поточне та тематичне оцінювання». Відбувся круглий стіл «Сучасний педагог. Який він?». Щороку в освітніх закладах проходить тиждень молодого вчителя.
З метою підготовки педагогічних кадрів до впровадження нових Державних стандартів освіти, формування готовності до творчого пошуку, здатності самостійно засвоювати нові знання й уміння, районним методичним кабінетом:
·  розроблені заходи з підготовки педагогічних працівників до впровадження Державних стандартів;
·  розміщені на сайті нормативні та інструктивно-методичні матеріали;
·  створені консультативні пункти «Нові стандарти – нова школа»;
·  протягом березня-травня 2013 року проводився моніторинг кадрового забезпечення загальноосвітніх шкіл учителями інформатики, іноземної мови, які викладатимуть у 2, 5 класах;
·  проведені інструктивно-методичні наради для вчителів-предметників, які будуть викладати у 5 класах за новими навчальними програмами;
·  розроблені методичні рекомендації, бюлетень «Бібліографічний компас», каталоги корисних посилань на інтернет-ресурси, які висвітлюють досвід упровадження Державного стандарту;
·  у рамках серпневих нарад педагогічних працівників 2012 року проведено обговорення Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти;
·  проводиться відповідна робота щодо вивчення стану готовності навчальних закладів до впровадження нових стандартів.
РМК здійснює інформаційно-аналітичне управління методичною роботою через:
·  тематичні вивчення стану методичної роботи школи, рівня освітньо-кваліфікаційного забезпечення навчально-виховної роботи педагогічних працівників відповідно до державних освітніх та освітньо-кваліфікаційних стандартів;
· критеріальне оцінювання ефективності організації методичної роботи школи, участі педагогічних працівників у методичній роботі (у додатку наведені орієнтовні критерії оптимального функціонування методичної роботи);
· проведення моніторингів рівня професійної компетентності педагогічних працівників, стану викладання навчальних предметів, результатів навчальної діяльності учнів.
Зокрема, у 2012/2013 навчальному році проведені моніторингові дослідження: стану профільного навчання в закладах освіти району, стану й розвитку системи освіти дітей дошкільного віку, адаптації молодого вчителя до роботи в школі.
Результати досліджень розглянуті на колегіях, нарадах керівників навчальних закладів, засіданнях районних методичних об’єднань. Ведеться книга обліку виїздів методистів у навчальні заклади.
Колегіальним органом управління є рада районного методичного кабінету.
На засіданнях ради РМК розглядались актуальні питання модернізації освіти, піднесення результативності методичної роботи з педагогічними кадрами в умовах упровадження нових державних стандартів. План роботи науково-методичної ради (додаток 8).
З метою підвищення результативності методичної роботи в регіоні на засідання науково-методичної ради  виносяться питання:
·  Про стан методичної роботи з педагогічними кадрами у навчальних закладах.
·  Про організацію роботи педагогічних колективів з обдарованою молоддю.
·  Про інноваційні підходи до організації науково-методичної роботи у загальноосвітніх школах.
·  Про результативність та дієвість методичної роботи з педагогічними кадрами в навчальних закладах.
·  Про підсумки роботи над науково-методичною проблемою «Гуманізація навчально-виховного процесу через упровадження інноваційних форм навчання та виховання. Створення умов  для формування професійної мобільності педагогічних працівників регіону в умовах упровадження нових Державних стандартів початкової, базової та повної загальної середньої освіти».
РМК через навчання керівників шкіл, членів методичного активу впливає на підвищення ефективності внутрішньошкільної методичної роботи.
Система методичної роботи в навчальних закладах спрямована на формування та творчий розвиток професійної компетентності педагогів, продукування нових ідей, технологій. Динамічні структури методичної роботи містять колективні, групові та індивідуальні форми, які взаємодіють та доповнюють одна одну.
Системна діяльність педколективів спрямована на розв’язання актуальних науково-методичних задач модернізації сучасної школи. Стратегічний напрям роботи РМК по реалізації проблемного питання знаходить своє логічне продовження в дослідженні педагогічними колективами споріднених науково-методичних проблем.
· Пріоритетними напрямками методичної роботи в закладах є:
- створення освітнього середовища навчального закладу;
- розвиток професійних компетентностей педагогів;
-залучення вчителів до пошукової, дослідницької діяльності;
- організація роботи з молодими вчителями;
- цілеспрямованість та плановість самоосвітньої діяльності педагогічних працівників.
· Центрами методичної роботи в навчальних закладах є шкільні методичні кабінети.
· Адміністраціями навчальних закладів створені умови для підвищення фахової майстерності вчителів, забезпечено системне управління самоосвітньою діяльністю вчителів у міжкурсовий період.
· Організована робота психолого-педагогічних семінарів з метою формування психологічної культури вчителів.
Педагоги району є авторами 81 публікації у всеукраїнських та обласних фахових виданнях, методичних порталах.
Процеси модернізації змісту освіти, нові пріоритети освітньої політики, зміна концептуальних орієнтирів стимулює пошук нових підходів до методичної діяльності; розробку моделі системи методичної роботи в умовах інформаційного суспільства; визначення, апробацію та обґрунтування комплексу педагогічних умов підвищення ефективності методичної роботи у сучасних умовах.
Новими векторами розвитку методичного кабінету є:
Ø    Оновлення змісту та напрямків роботи районного методичного кабінету з урахуванням вимог нових Державних стандартів.
Ø    Динамічний розвиток науково-методичного середовища на регіональному рівні.
Ø    Маркетингова діяльність методичної служби.
Ø    Активне впровадження в систему науково-методичної роботи інформаційно-комунікаційних технологій, методу дослідницьких проектів, тренінгів, майстер-класів.
Ø    Інформатизація методичного супроводу організації навчально-виховного процесу.
Ø    Здійснення мультимедійного супроводу методичних заходів.
Участь у міжнародних проектах, програмах.

Комментариев нет:

Отправить комментарий